بحث هذه المدونة الإلكترونية

الخميس، أكتوبر 11، 2012

هام للتوثيق: فيديو بعد الموقعة (موقعة الجمل)

هام للتوثيق: 
 فيديو بعد الموقعة -بجد مش تمثيل - الناشطة أميرة الطحاوي بعد موقعة الجمل في ميدان التحرير تتحدث لعميد جيش و تؤنبه أنه سمح للبلطجية بالمرور دون أن يمنعهم و لو بطلقة واحدة في الهواء.. ثم الرويني في مسرح الاحداث.. الغريب هو تهليل الناس مباركة للجيش بعد المعركة دون توجيه أدنى لوم أنه سمح لهم بالمرور و لم يدافع عن الثوار!



ملاحظات على الفيديو:
الجيش مشارك في موقعة الجمل بالسماح للبلطجية بالمرور و كان يقف صامتا متعمدا حتى نهاية المعركة.
الملاحظ أيضا حتى لا ننسى وجود رجال الأزهر في الميدان.

من الذاكرة: 
أنا حضرت المهزلة الموازية لتفريق المتظاهرين بالقوة و البلطجية في  ميدان الممر بالإسماعيلية بعد مظاهرة 1 فبراير (الثلاثاء) ثم صباح 2 فبراير  (الأربعاء) قبل أن استكمل ثورتنا في القاهرة. 

 تعليق سريع على أحكام البراءة التي صدرت ضد (كل) المتهمين في موقعة الجمل:

" كفاية الرعب اللي حصل لنا أثناء مشاهدة أحداث موقعة الجمل و اهالنا وأصحابنا هناك. و في الآخر أصل مفيش أدلة..أمال كنتوا بتعملوا إيه سنة و نص في المحاكمة؟بتلعبوا مع المتهمين؟ حسبنا الله و نعم الوكيل"

"يا ريس انت الريس على فكرة يعني من حقك تعيد المحاكمة و تطهر القضاء و تحاسب الفاسدين و تقيل و تحاسب النائب العام ...لست في حاجة لمظاهرة امال احنا نتخبناك ليه يا دكتور مرسي".

" للنصابين و المزايدين و الإعلاميين : لسنا في حاجة لكبش فداء جديد يضحك بيه على الناس علشان يهدوا بعد موسم البراءة للجميع اليوم. يطلع لك واحد يقول فجأة إن فيه معه أدلة جديدة لمتهمين جدد و قدامى؟ يعني كنت مخبيها مثلا ليوم النطق بالحكم؟ متستر على مجرم مثلا؟ و لا عاملها لنا مفاجأة؟ لو كلامك جد هناخد منك الأدلة و هانحاكمهم و نحاسبك على صمتك و لو بعد حين."

ليست هناك تعليقات:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...