بحث هذه المدونة الإلكترونية

الاثنين، أكتوبر 04، 2010

أخلاق غير طبية


على حد علمي و دراستي الطبية،  الأطباء و العاملون بالمجال الطبي عموما يهتمون من خلال رسالتهم و وظيفتهم أن يحافظوا على الصحة و يمنعوا المرض. و لا يوجد مبرر أو عذر لأية أنشطة أخرى يقومون بها خلال عملهم هذا. و لا يسمح لهم باستخدام وظيفتهم للقيام بأفعال أو أنشطة تخالف الغرض و الرسالة الخاصة بها.
إذن، كيف يقوم الأطباء بهذه الأفعال؟
·         تعمد الأطباء الأمريكان إصابة النساء و المسجونين بمرض الزهري و أمراض أخرى في جوانتيمالا.
·         تعمد عدم علاج مرضى أمريكان سود بالزهري لسنوات و إعطائهم أدوية غير فعالة لإيهامهم بالعلاج دون إبلاغهم في الولايات المتحدة الأمريكية.
·         القيام بتجارب عقلية و جراحية لمساجين و أسرى أثناء الحرب العالمية في أوروبا.
·         اختبار أدوية و تطعيمات غير آمنة على نطاق و اسع دون الإبلاغ بدرجة الأمان و الخطورة في أفريقيا.
·         القيام بعمل شلل متعمد لشخص بغرض العقاب أو القصاص في السعودية.
المشكلة تكمن في خلق الأطباء و في سياسات الدول التي تغض البصر عن بعض هذه الممارسات او تعطي الضوء للبعض الآخر. الحل يكمن في التشريع المثالي لموافقة المهنة مع الخلق و الرسالة دون النظر لاعتبارات اخرى كبحث علمي أو أمر عسكري أو حكومي مثلا.
نحترم اعتذار أمريكا على بعض هذه التصرفات. لكن الاعتذار و التعويضات قد تخفف من فظاعة مشكلة انتهت. المطلوب الآن أن نمنع تكرار مثل هذه المشاكل عن طريق ملاءمة الأنشطة الطبية مع هدف المهنة الأساسي و رسالتها و هو الحفاظ على الحياة بكل الطرق الممكنة و ليس العكس. المطلوب هو وجود توضيح و تفعيل أكثر لوثائق الأخلاق الطبية لكل من يعمل في الحقل الطبي. 

References:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tuskegee_syphilis_experiment

US apologizes for infecting Guatemalans with STDs in the 1940s

Read more: http://tabibqulob.blogspot.com/2010/10/medical-ethics.html#ixzz11RM0ozlv
Under Creative Commons License: Attribution

هناك 6 تعليقات:

محمد الجرايحى يقول...

الأمريكان لايعترفون إلا بمصلحتهم الذاتية
وأكيد هذه الممارسات كانت من أجل أهداف ومصالح
تخص السياسة الأمريكية

كلمات من نور يقول...

ول جيتي مصر بقى يا سونيتي ( مجازا أنا عارفه إنك أكيد في مصر ) تقولي إيه؟؟؟؟؟؟؟ بلاش أحكيلك قصتي مع أطباء كبار في مجال الغدد في نجع إسكندريه ( انا بعتبر اسكندرية نجع مقارنة بالقاهرة في مجال الطب )عالجوني غلط لشهور على إن عندي مرض أديسون و اتضح إن عندي قصور في الغدة النخامية والأعراض عكس أديسون تماما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يعني أنا اللي مش طبيبة دخلت عالانترنت لقيت اعراض مش عندي ولقيت كلام لا ينطبق عليا ولما احترت رحت القاهرة وكانت المفاجأة

لا والأعجب إن دكتورة مشهورة تديني كورتيزون علشان ضغطي كان 60 على 20 وتديني معاه اقراص كل ما اخدها اتعب وادوخ لما طبيب القاهرة شافه قالي ايه داه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مدياكي لازيكس ينزل الميه وانتي ضغطك ضغط أموات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ نقول ايه والا ايه؟ والله انا لو احكيلك عن أخلاقيات البعض مش حنحتاج بوست لا حنحتاج موقع ..........

شمس العصارى يقول...

عفوا عزيزتى
هم تجردوا من انسانيتهم فظهروا على حقيقتهم عكس ما يظهرون
اعتقد ان بعض هذه الممارسات يدخل فى نطاق " النظرة العرقية لجنس او فصيل او دين "
ثم كيف نطالب بسن قوانيين من اناس هم من يأمرون بفعل هذا او يغضون الطرف عنه
" هدف المهنة ورسالتها الحفاظ على الحياة .... هذا يوجد عندك وامثالك
وعفوا لا يوجد عند من تنازل عن بشريته

كلمات من نور يقول...

ما يحيرني حقا هو السلوك الغالب عند بعض الاطباء وخاصة المشاهير والكبار ورؤوساء الأقسام منهم حين تدخل على طبيب للغدد الصماء بعد شهر ونصف من الحجز لتجد نفسك تجلس في نفس الغرفه مع استشارة اخرى أو رجل ات بالتحليل للطبيب ثم يأتي إليك يسألك عدة أسئلة ويكتب ما لديه ثم يعطيك ورقة بتحاليل معينة وحينما تسأله ماذا عندي يقول نستنى التحاليل ...وبالطبع أذهب إليه بالتحاليل لأجد نفسي في نفس الغرفة مع رجل وابنه و التحليل اساسا دخل له قبل دخولي ماهو مش فاضي يقرا التحاليل ادامي ...طيب ازاي اقوله بعض الأعراض الجديدة وخاصة لو كانت لا تذكر أمام اغراب فينظر للتحاليل ويقول خير خير تمشي عالعلاج داه وتكرري التحليل وترجعي بعد شهر !!!!

طيب حضرتك شاكك في إيه؟ يرد ويقول متقلقيش حنعرف المشكله في الغدة الكظرية والا في الغدة النخامية !!!! يا نهار غدة المخ ( طبعا باكلم نفسي بعدما اداني ظهره وطلعت من عنده وهو سابني وسلم عالمريض وابنه )

طبعا بصفتي طبيبة من غير كلية طب دخلت عالانترنت وعرفت ان اللي عندي ممكن يكون اديسون وداه مش هزار والعلاج عبارة عن نوعين من الكورتيزون قوم إيه استنيت يومين ورحت لطبيبة مشهورة ورئيسة قسم الغدد الصماء في جامعة معرف إيه الكلام داه في اسكندرية

قالتلي انتي عندك أديسون وادتني علاج نوعين كورتيزون و دوا تاني اخده يوم ويوم ..بقيت اخد الادوية ويغمى عليا وضغطي مش بيطلع ابدا .اخدت اوراقي كلها وطلعت على طبيب في القاهرة الراجل بأمانة على خلق ودين و أحسبه على خير فصصني أسئلة ووووو في الآخر
قالي : إني عندي
hypopituitarism

و إن مافيش دكتور فكر يبص عل تحاليل معينه خاصة بالغدد والسكر وووو و إنها عل المستو اللي تحت يعني قليله وووووووو.وازاي الدكتورة دي تكتبلك دوا ينزل مياه الجسم؟ وانتي اساسا ضغط واطي والنهارده 70-30؟؟؟؟؟؟..طيب حضرتك بالله عليك دلوقتي ازاي اتعالج مع طبيب في القاهرة و أنا عايشه في اسكندرية؟ ولما تعبت كان لازم الجا لطبيب هنا علشان جرعة الكورتيزون ووووو وازاي اثق في طبيب بعد اللي حصل؟

Sonnet يقول...

اهلا بكم جميعا أتابع و اقرأ التعليقات ...لكن قصدي على التصرفات غير الأخلاقية تحت مسمى طبي او بحثي في العالم كله العربي الأوروبي الأمريكي. لي عودة، مع تحياتي.

حلم بيعافر يقول...

شىء بشع

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...